مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

دورنمای دنیای دیجیتال در یک نگاه

آینده‌نگری و پیش‌بینی رویدادهایی که سال‌های آینده با آن روبه‌رو می‌شویم از آن دست موضوعاتی است که اغلب مورد توجه است، اما اگر قدری عمیق‌تر در این باره بیندیشیم به این نتیجه می‌رسیم آنچه تحت عنوان سال آینده به عنوان یک محدوده زمانی برای پیش‌بینی‌هایی در زمینه‌های مختلف اعم از پیشرفت‌های علم و فناوری در نظر می‌گیریم اساسا بی معنی است. چرا که زمان پیوسته است و تقویم ، ابزاری ساختگی توسط انسان‌هاست.

آنچه سال آینده در دسترس من و شماست هم اکنون در حال رخ دادن است و زیرساخت‌های آن بنا نهاده شده است. بنابراین پیش‌بینی نیز معنایی نخواهد داشت. ما درباره موضوعاتی صحبت می‌کنیم که مراحل اولیه برای بهره‌برداری از آن فراهم شده است و امکان استفاده از آن به عنوان ابزاری کارآمد مستلزم گذشت زمان است.

با توجه به این که سال گذشته پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی و توسعه رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته دور از انتظار نخواهد بود سال آینده پیشرفت‌های قابل توجهی را در زمینه فناوری‌های دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی یا پیوند میان آنها نظاره‌گر باشیم.

اگر بخواهیم درباره مهم‌ترین رویدادهایی که طی یک سال آینده در حوزه فناوری شاهد آن خواهیم بود صحبت کنیم بدون تردید از فناوری‌هایی باید صحبت کنیم که درباره آن خبرهایی را شنیده‌اید.



نمایشگر دوم برای علاقه‌مندان به تماشای فیلم

بیش از 80 درصد کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها عادت دارند هنگامی که در حال تماشای تلویزیون هستند از آن‌ها استفاده کنند و بسیاری از آنها در حالی که مشغول تماشای یک برنامه تلویزیونی هستند عقاید و نظراتشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دیگران درمیان می‌گذارند، اما علاقه‌مندان به فیلم و سینما به کمک فناوری نمایشگر دوم یا second screen تماشای فیلم را به روشی متفاوت تجربه می‌کنند. این فناوری به کاربر این امکان را می‌دهد به اطلاعات بیشتری درباره فیلمی که تماشا می‌کند دسترسی داشته باشد. قابلیت‌های نمایشگر دوم از جمله قابلیت‌های تعاملی است و کاربر می‌تواند از آن برای برقراری ارتباط بیشتر با فیلمی که نگاه می‌کند استفاده کند.

البته در حال حاضر از این فناوری رونمایی شده و پیش‌بینی می‌شود انقلاب بزرگی را در دنیای دیجیتال به راه‌اندازد. به نظر می‌رسد عصر تماشای فیلم‌های سینمایی روی نمایشگرهای تلویزیونی یا سینمایی به پایان رسیده و در آینده‌ای نزدیک هر کاربری می‌تواند از گوشی هوشمند یا تبلت به عنوان یک نمایشگر تلویزیونی اختصاصی استفاده کند.

به این ترتیب حتی اگر به هر علتی مجبور باشید تلویزیون را خاموش کرده و از خانه خارج شوید می‌توانید روی گوشی هوشمندتان ادامه فیلم را پیگیری کنید. زمانی که از نمایشگر خانگی برای تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان استفاده می‌کنید نیز نمایشگر دوم با این نمایشگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

ذخیره اطلاعات در فضای ابری

بدون تردید بخش مهمی از جورچینی که آینده دنیای دیجیتال را به تصویر می‌کشد مربوط به فناوری‌های ذخیره اطلاعات است.

امکان دسترسی به اینترنت بدون محدودیت مکانی و استفاده از گوشی‌های هوشمند موجب ایجاد انبوهی از اطلاعات دیجیتالی شده که باید هرچه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

فناوری پردازش ابری به عنوان یکی از فناوری‌های کاربردی برای ذخیره و پردازش اطلاعات کار خود مطرح شد.

با فراگیرشدن این فناوری می‌توان بسیاری از محدودیت‌ها در زمینه ذخیره سازی اطلاعات را نیز از میان برداشت. به این ترتیب هر کاربر می‌تواند در هر زمان و مکانی و تنها از طریق ارتباط اینترنتی به اطلاعاتی که در فضای ابری ذخیره کرده است دسترسی داشته باشد. اگر امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد تنها به یک مرورگر اینترنتی پرسرعت نیاز دارید تا بتوانید از رایانش ابری استفاده کنید.

به این ترتیب سرویس‌های ابری شخصی جایگزین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات روی اینترنت می‌شود.

ذخیره‌سازی ابری امکانی برای دسترسی به اطلاعات شخصی از طریق شبکه جهانی اینترنت است که از نمونه‌های بازر این فناوری می‌توان به پست الکترونیک اشاره کرد بنابراین تردیدی نیست بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به کاربران، خدمات و امکاناتی مبتنی بر فناوری پردازش ابری در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

بازنشستگی رسمی کامپیوترهای خانگی

از سال 2006 به بعد فروش کامپیوترهای رومیزی در سطح دنیا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در مقابل بازار فروش لپ‌تاپ‌ها رونق گرفته است. رونمایی از نسخه جدید ویندوز که به طور اختصاصی برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها طراحی شده به این معنی است که باید با کامپیوترهای رومیزی قدیمی خداحافظی کرد. البته ممکن است استفاده از نسل جدید کامپیوترهای رومیزی که همه سخت افزارهای مورد نیازشان داخل نمایشگرها جاسازی شده است تا حدی با استقبال مواجه شود، اما بازهم امیدی به بقای این کامپیوترها نیست تاریخ انقضای کامپیوترهای رومیزی با وجود رقبای قدرتمندی مانند لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به سر آمده و بنابراین بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید و کامپیوتر قدیمی رومیزی‌تان را به یک لپ‌تاپ یا تبلت تغییر دهید تا از غافله فناوری عقب نمانید و مجبور نشوید به دلیل اهمال و کوتاهی بخشی از اطلاعات مهم و ارزشمندی که در حافظه کامپیوترهای شخصی ذخیره کرده‌اید ناخواسته از دست بدهید. بسیاری از نرم‌افزارهای جدید تنها برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها قابل اجراست و در اجرای این برنامه‌ها روی کامپیوترهای شخصی محدودیت‌هایی وجود دارد.

‌ ارتباطات پیشرفته

اغلب افراد با فناوری NFC آشنا هستند. با استفاده از این فناوری از طریق یک ارتباط بی‌سیم کوتاه برد می‌توان کارهای روزمره را به راحتی انجام داد. سالی که گذشت استفاده از این فناوری در پرداخت‌های الکترونیکی از طریق دستگاه‌های همراه مورد توجه قرار گرفت. البته در بعضی از انواع گوشی‌های تلفن همراه امکان استفاده از این فناوری وجود ندارد و کاربران این نوع گوشی‌ها از امکانات آن بی‌بهره مانده‌اند. پیش‌بینی می‌شود مجموعه کاملی از لوازم خانگی جدید به این فناوری مجهز شود. به این ترتیب تنها با قرار دادن این محصولات در کنار تبلت یا گوشی تلفن همراهی که به فناوری NFC مجهز باشد به اطلاعاتی درباره مشخصات و نحوه استفاده از این محصول دسترسی دارید. این فناوری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با استفاده از یک حسگر به داده‌ها و اطلاعاتی درباره موقعیت مکانی جایی که در آنجا حضور دارید دسترسی داشته باشید. کارت‌های ویزیت مجهز به NFC نیز نمای جدیدی از فناوری را به تصویر می‌کشد. در این کارت‌ها میکروتراشه‌ای وجود دارد که اطلاعاتی درباره شما و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید در برداشته باشد. به این ترتیب هر فردی که بخواهد کارت ویزیت‌تان را به او بدهید تنها با نزدیک‌کردن گوشی تلفن همراهش به این کارت، نسخه‌ای از کارت ویزیت شما را در حافظه گوشی تلفن همراهش ثبت می‌کند.

رونق چاپگرهای سه‌بعدی

تا کمتر از یک سال آینده چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند به خانه‌ها راه پیدا کنند و استفاده از آنها تنها محدود به صنایع نخواهد شد. البته هنوز بسیاری از کاربران از امکانات چاپ سه‌بعدی مطلع نیستند.

در حقیقت همزمان شاهد گسترش کاربرد چاپگرهای سه‌بعدی در زندگی روزمره و صنایع مختلف خواهیم بود و تقریبا در هر جایی از مطب پزشکان و بیمارستان‌ها تا تعمیرگاه‌های خودرو ردپایی از این فناوری را پیدا خواهیم کرد.

به این ترتیب سخت افزارها و خدمات مرتبط با چاپگرهای سه‌بعدی رونق می‌گیرد و رقابت چشمگیری را میان شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شاهد خواهیم بود.

یکی از موضوعات مطرح در زمینه کاربرد چاپگرهای سه‌بعدی استفاده از آن برای تولید اسباب بازی است که به نظر می‌رسد آینده موفقی را پیش رو داشته باشد. فناوری چاپگرهای سه‌بعدی می‌تواند نقش مهمی در توسعه شیوه‌های تجارت خلاقانه داشته باشد.

با استفاده از این چاپگرها می‌توانید اشیاء و لوازم مورد نیازتان را به آسانی تهیه کنید. به عبارت دیگر می‌توانید کارد، چنگال یا حتی اسباب‌بازی مورد نظرتان را به هر شکلی طراحی و تولید کنید.

در حال حاضر فناوری چاپگرهای سه‌بعدی تنها به اجسام پلاستیکی محدود می‌شود، اما وقتی از مواد دیگری مانند آهن نیز بتوانیم استفاده کنیم هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و می‌توانیم هر ابزاری که به آن نیاز داریم را بر اساس طرحی از پیش تعریف‌شده یا حتی بر اساس طرح دلخواهمان طراحی کرده و تولید کنیم.

‌قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر می‌شود

وقتی از فناوری ساخت نمایشگرهای تلویزیونی و کامپیوتری یا نمایشگر تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه صحبت می‌شود بدون تردید نباید منتظر ساخت نمایشگرهایی با ضخامت کمتر باشیم.

2013 سال رونمایی از نمایشگرهای انعطاف‌پذیر یا بهتر بگوییم نمایشگرهای تاشدنی است.

شاید تا پایان سال 2013 استفاده از گوشی‌های تاشدنی را هم تجربه کنیم، اما این که کدام یک از شرکت‌های بزرگ و مطرح در این زمینه می‌توانند نامشان را به عنوان نخستین تولیدکننده گوشی‌های تا شدنی به ثبت برسانند موضوعی است که نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد. چراکه تاکنون هیچ از این شرکت‌ها درباره ساخت چنین نمایشگرهایی برای نسل آینده گوشی‌ها خبری را اعلام نکرده‌اند.

همچنین شاید سال آینده این فرصت را فراهم کند تا بتوانیم تماشای برنامه‌های تلویزیونی روی نخستین نمایشگرهای تلویزیونی HD از نوع انعطاف‌پذیر را هم تجربه کنیم.

البته سال گذشته شرکت سامسونگ اعلام کرد موفق به ساخت نمونه اولیه از نمایشگرهای تا شدنی مخصوص دستگاه‌های الکترونیکی شده است که کاربر می‌تواند به راحتی آن را از وسط تا کرده و در جیب یا کیفش قرار دهد، اما هنوز این گوشی‌ها به بازار عرضه نشده است.

فناوری ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر این امکان را برای نسل آینده ابزارهای الکترونیکی فراهم می‌کند تا برای دستگاه‌های کوچک مانند گوشی‌های تلفن همراه هم بتوانیم در صورت نیاز از نمایشگرهای بزرگ استفاده کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد