مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

سنت‌شکنی تازه و اورکلاک ارزان

مقایسه سری جدید پردازنده‌های قفل‌باز اینتل
سنت‌شکنی تازه و اورکلاک ارزان
سال‌هاست که انواع و اقسام پردازنده‌ها به‌رغم توصیه‌های اکید و هشدارهای صریح شرکت‌های تولیدکننده AMD، اینتل و VIA توسط کاربران حرفه‌ای و بازی‌خورها اورکلاک شده و اخبار و دستورالعمل‌های آن نیز به‌طور مرتب در سایت‌های اینترنتی و نشریات مربوط به رایانه منتشر می‌شود.

بقیه در ادامه مطلب

اما به‌تازگی اینتل در یک اقدام حیرت‌انگیز، دست به یک عمل بی‌سابقه زده و همه سنت‌های پیشین در نهی و انکار قابلیت و امکان اورکلاک (Overclocking) پردازنده‌های خود را زیر پا گذاشته و همزمان با نمایش معماری و طراحی پردازنده‌های جدید سری K، برای اولین‌بار آغاز به عرضه و نمایش قابلیت‌های اورکلاک در این پردازنده‌های تولیدی خود کرده است. هدف اینتل از این کار نه‌تنها ارائه نمایشی از کارآیی و مصرف پایین توام پردازنده‌ها جهت جذب اقشار کاربران تجاری و عادی، بلکه نمایش فناوری پردازش برتر و دارای امکان استفاده سهل و آسان از قطعات سخت‌افزاری برای کاربران علاقه‌مند و بازی‌خورهای حرفه‌ای بود. پردازنده نگارش بی‌نهایت

Core i7 980X نخستین پردازنده از سری تولیدات جدید اینتل است که برای اولین‌بار گردانندگان و سکان‌داران اینتل آن‌را رسما به‌عنوان یک پردازنده قابل انطباق با اورکلاک معرفی کردند. پردازنده‌های نگارش «بی‌نهایت» به‌طور سنتی قفل‌باز بوده و دستکاری و تغییر تنظیمات آنها از همان ابتدا با آسانی بسیار صورت می‌گرفته و زمانی که معماری نهالم اینتل برای همگان قابل دسترس شد، این شرکت با گنجانیدن این ویژگی در آن، دوباره اقدام به احیای آن کرد.

پردازنده‌های قفل ‌باز جدید

ابتدا بد نیست کمی درباره اصطلاحات اورکلاک و قفل‌باز بگوییم. قسمت بزرگی از یک پردازنده قفل‌باز تشکیل شده از تعداد زیادی کلید (سوئیچ) قابل تنظیم و کنترل توسط کاربران سطح بالا است. به‌عنوان مثال، اورکلاک کردن پردازنده جدید

Core i7-860 مستلزم این است که شما اجبارا سیکل پایه ساعت آن‌را به بیش از مقدار از پیش تعیین شده 133مگاهرتز افزایش بدهید که نتیجه آن افزایش فرکانس کل پردازنده است. تنها مالتی‌پلایر قابل تنظیم آن از نظر مفهوم کارآیی، متعلق به افزاینده بسامد حافظه آن است که در مواقع مورد لزوم، کاربران قادرند برای در اختیار داشتن پایداری به‌وسیله پایین نگهداشتن بسامد حافظه از آن جلوگیری کنند. اصولا مدت زمانی است که کاربران این اصل مهارتی را در مورد پردازنده‌های غیرقفل‌باز Core i7/Core i5 تجربه کرده و نتیجه خوبی هم از آن گرفته‌اند. اما اینتل تصمیم گرفت با یک اقدام هوشمندانه دامنه تولید پردازنده‌های قفل‌باز را فراتر از پردازنده‌های گران‌قیمتی نظیر Core i7 980-X با قیمت 999 دلاری گسترش دهد. امروز می‌خواهیم به بررسی پردازنده‌های سری جدید K اینتل که اولین نمونه‌های آن Core i7-875K و Core i5-655K هستند پرداخته و نگاهی به آنها بیندازیم.

پردازنده‌های جدید سری K اینتل

1- مزایا و نحوه عملکرد

هر دو پردازنده جدید، خصوصیاتی چون حافظه اصلی، هسته سیکل ساعت و تنظیمات برق و قدرت کاملا قابل تنظیم DDR3 را به‌همراه دارند. این امر به آن معناست که شما قادر خواهید بود افزاینده‌های فرکانس هر دو پردازنده را به بالا یا پایین‌تر از مقادیر از پیش تعیین‌شده‌شان در راستای برپاسازی و دستیابی به تعادل میان سرعت و پایداری، افزایش یا کاهش دهید. خبر مهم دیگر در مورد آنها این است که شما می‌توانید در زمان نیاز به کارآیی، بسامد حالت توربینی (Turbo Mode Frequncy) آنها را برای کاهش سرعت این قطعات سری K، بسادگی تنظیم کنید. همچنین این توانایی را خواهید داشت تا در هنگام نیاز، نیروی برق بسیار بیشتری را با فشار به سوی پردازنده گسیل کنید که حتی ولتاژهایشان نیز در مقیاس با حالت توربینی آنها دارای آهنگ تعادلی موزون بیشتری هستند.

2- ساختار پردازنده Core i7-875K

از نظر ساختاری، این پردازنده‌ها به هیچ‌وجه برای شما ناشناخته نبوده و درست مشابه پردازنده‌های دیگر لینفیلد (Lynfield) هستند که اساس معماری آنها فناوری 45نانومتری با فرآیند

+Hi K است که در تولید نسل‌های پیشین نیز به‌کار رفته و در تولید این سری جدید نیز تکرار شده است. این تراشه یک پردازنده 4هسته‌ای با قابلیت ابرچندنخی (هایپر تریدینگ) از پیش فعال‌شده است که 8 مگابایت حافظه نهان و تنظیم‌کننده DDR3-1333 دو کاناله داشته و دارای 16 گذرگاه PCIe 2.0 کارشده روی قطعه کوچک سیلیکونی (دای) است. مقدار بسامد پایه Core i7-875K تا 93/2گیگاهرتز رسیده که با استفاده از حالت توربینی تا سطح 6/3گیگاهرتز نیز قابل افزایش است.

3- ساختار پردازنده

Core i5-655K

این پردازنده یک تراشه از نوع Clarckdale است که متشکل از یک پردازنده دو هسته‌ای 32نانومتری ابرچندنخی‌شده و یک گرافیک تلفیقی اینتل HD و یک تراشه تنظیم‌کننده حافظه تعبیه‌شده در داخل یک مجموعه مشترک است. این تراشه دارای 4مگابایت حافظه نهان است، اما از تنظیم‌کننده حافظه 2کاناله و پیاده‌سازی PCIe مشابه با پردازنده‌های لینفیلد برخوردار است. سرعت سیکل ساعت پایه آن 2/3گیگاهرتز با یک بسامد توربوی 46/3گیگاهرتزی به‌صورت پیش‌تنظیم است. تفاوت اساسی سری K پردازنده‌های لینفیلد و کلارک‌دیل با نسل قدیم‌شان ویژگی استثنایی قفل‌باز شدن آنها توسط کارخانه تولیدکننده است. خبر خوش دیگر در مورد آنها، قیمت مناسبشان است. قیمت

Core i7-875K حدود 342دلار و Core i5-655K نیز 216دلار است که در مقایسه با قیمت روز پردازنده Core i7-870 یعنی 500دلار، قیمت بسیار مناسبی است. البته انتظار می‌رود اینتل به‌زودی Core i7-870 را از چرخه تولید پردازنده‌های خود خارج کرده و در نتیجه، قیمت فروش آن نیز در بازار به‌سرعت کاهش یابد.

مادربوردهای سازگار با این پردازنده‌ها

مادربوردهای مخصوص این دو پردازنده جدید از سری مادربوردهای سوکت

LGA 1156 هستند و آزمایش‌های ما درباره هر دوی آنها چه نوع لینفیلد و چه نوع کلارک دیل، انطباق‌شان را تقریبا با هر نوع مادربورد سوکت LGA 1156 موجود در بازار تائید می‌کند. ما تصمیم گرفتیم برای آزمایش مادربورد سری P55 خود اینتل یعنی DP55KG را به‌کار ببریم و دلیل این امر چیزی نبود جز توصیه خود اینتل و بایوس کاملا به‌روز شده آن. با این‌که پیش از این شخصا تجربه زیادی با مادربوردهای اینتل نداشته‌ام، اما باید بگویم که تجربه لذت‌بخش استفاده از آن، بایوس تقویت شده از پیش، تنظیمات خوبش و قابل اطمینان بودن آن در هنگام بوت شدن و کار، واقعا حیرت‌انگیز است. این بورد از گزینه‌های خوبی جهت تنظیمات برای ولتاژهای بالا، حالت توربینی، سرعت سیکل ساعت پایه و همچنین افزاینده حافظه و خلاصه هر چیزی که شما برای داشتن تجربه‌ای خوب از یک اورکلاک نیاز دارید، برخوردار است. البته این گفته ما به‌هیچ‌وجه به این معنا نیست که مادربوردهای دیگر منطبق و مناسب کار با پردازنده‌های 875K و 655K نیستند، زیرا تولیدکنندگان برندهای دیگر مادربورد مانند ایسوس، گیگابایت و ام‌اس‌آی نیز اعلام کرده‌اند که پشتیبانی از این پردازنده‌ها را در آخرین نسخه‌های بایوس به‌روز شده انتشار یافته‌شان گنجانیده‌اند. پس پردازنده‌های سری K نیز باید از نظر اورکلاک بخوبی Core i7-980X با آنها کار کنند.

جمع‌بندی

باید در نظر داشت که پیش از هر چیز انتظار کاربران از این پردازنده‌های جدید این است که پیش از گام‌ نهادن در دنیای اورکلاک، مجموعه کاملی از کارآیی‌ها و توانایی‌هایشان در کاربردهای عادی و روزمره را ارائه دهند. البته بر اساس آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم، باید بگوییم که نتایج حاصله درست مطابق انتظاری بود که از آنها داشتیم. زیرا پردازنده‌های جدید 

Corei7-875K و Corei5-655K دوشادوش پردازنده‌های بر اساس هسته دیگر اینتل که بر اساس سرعت‌های سیکل ساعت پایه کار می‌کنند، در حرکت بوده و کارآیی این دو نوع تراشه جدید نیز دقیقا به‌خوبی آنهاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد