مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

مای گیگ

دانلود ، اطلاعات ، تازه های فناوری

چاپ درست و حسابی


تهیه یک نسخه چاپی از کار در حال انجام، چندان سخت نیست اما وقتی کاری که می‌خواهید انجام دهید کمی مخصوص باشد، عملیات چاپ آن نیز فرق می‌کند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید در قسمتی از پاکت کارت‌های تبریک، نام گیرنده کارت را وارد کنید. برای انجام این کار با خط‌کش دور تا دور پاکت را اندازه‌گیری و متن مورد نظر را در محل مربوطه وارد می‌کنید، اما پس از چاپ مشاهده می‌کنید متن برعکس چاپ شده یا به اندازه یک سانتیمتر در اندازه‌گیری خطا داشته‌اید


به‌نظر شما بهترین روش برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی چیست؟ آیا این تصور غلط که چند چاپ تهیه کنید و با توجه به نتیجه به‌دست آمده اشکالات موجود را رفع کرده و با سعی و خطا به نتیجه مطلوب برسید، روش درستی است؟ این هفته قصد داریم کامل‌ترین و بهترین روش برای پیشگیری از بروز این‌گونه مشکلات را معرفی کنیم.

بقیه در ادامه مطلب

پیش‌چاپ

امکانات مختلفی در نرم‌افزارهای گوناگون وجود دارد که توانایی مشاهده پیش‌نمایشی از فایل چاپی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما این امکانات در تمام برنامه‌ها یکسان و کامل نیستند یا اصلا وجود ندارد. نرم‌افزار priPrinter برای رفع این‌گونه مشکلات طراحی شده، اما با توجه به امکانات و قدرت این نرم‌افزار بهتر است به‌جای این‌که این برنامه را ابزاری برای مشاهده پیش‌نمایشی از فایل چاپی در نظر بگیرید، آن‌را پیش‌چاپ‌کننده فایل‌ها بدانید؛ چرا که توسط این نرم‌افزار حتی می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی از کتابی که قصد دارید چاپ کنید را نیز ببینید! همچنین این نرم‌افزار پیش از عملیات چاپ توسط هر چاپگری به‌کمک شما ‌آمده و پس از پیش‌نمایش دقیقی از فایل مورد نظر شما عملیات چاپ را برای شما مهیا می‌سازد.

چاپ در سه گام

گام نخست: استفاده از نرم‌افزار پری‌پرینتر بسیار ساده است. این نرم‌افزار همچون دیگر دستگاه‌های چاپگر پس از نصب روی ویندوز شما یک چاپگر به‌نام پری‌پرینتر را به فهرست چاپگرهای موجود در ویندوز می‌افزاید. در نخستین گام برای استفاده از این نرم‌افزار کافیست در برنامه مورد نظر پس از انتخاب دستور Print، چاپگر پری‌پرینتر را از فهرست چاپگرها برگزینید.

گام دوم: در این مرحله پنجره نرم‌افزار پری‌پرینتر را مشاهده می‌کنید. در این پنجره می‌توانید پیش‌نمایش چاپ را ببینید و تغییرات نهایی را روی فایل خود اعمال کنید.

گام سوم: با کلیک روی گزینه Print Now عملیات چاپ توسط دستگاه چاپگر واقعی را آغاز کنید.

محیط کاربری

محیط کاربری در این نرم‌افزار از منوهای نواری (Ribbon) تشکیل شده است. این نوارها موجب افزایش سرعت دسترسی به بخش‌ها و ابزارهای مختلف برنامه می‌شوند و کاربران تازه‌کار را قادر می‌سازند که به‌سادگی با تمام ابزارهای موجود در برنامه آشنا شوند.

دسترسی به ابزارهای مختلف توسط تب‌های دسته‌بندی شده، دسترسی سریع و آسان به ابزارهای خاص و اعمال دستورات به‌خصوص توسط منوی دسترسی سریع، مشاهده تصویر کوچک از صفحات مورد نظر برای چاپ، قابلیت مشاهده پیش‌نمایشی از فایل چاپی در پنجره‌ای با تمام امکانات از جمله ابزار خط‌کش برای اندازه‌گیری دقیق و سریع، برخی از امکانات موجود در محیط کاربری این برنامه است.

پیش‌نمایش واقعی

برنامه‌ریزی برای چاپ صفحات به‌صورت یک کتاب چندان آسان نیست؛ چرا که پس از چاپ تعداد زیادی از صفحات، متوجه می‌شوید یک اشتباه کوچک موجب می‌شود تا کل کار بیهوده باشد! یکی از جالب‌ترین و بهترین امکانات تعبیه شده در این نرم‌افزار برخورداری از قابلیت پیش‌نمایش سه‌بعدی است. به‌کمک این قابلیت می‌توانید پیش‌نمایشی از چاپ‌های دوطرفه، چند صفحه در یک صفحه و... را به‌صورت کاملا سه‌بعدی مشاهده کنید و اشکالات احتمالی را پیش از چاپ رفع کنید.

مشاهده پیش‌نمایش به‌صورت تمام صفحه، وجود خط‌ کش‌های افقی و عمودی با قابلیت اندازه‌گیری دقیق مکان هر موضوع، بزرگ‌نمایی تصویر از 10 تا 6000 و نمایش قلم‌ها و تصاویر موجود در فایل چاپی از امکانات موجود در این بخش است.

صفحه‌بندی

مشخص کردن اندازه صفحات، تعداد چاپ در یک صفحه، فاصله چاپ از لبه‌های کاغذ، فاصله مورد نیاز برای انجام امور صحافی، مشخص کردن نوع چاپ (عادی، کتابچه‌ای یا پوستر) و... از دیگر تنظیمات قابل اعمال در این نرم‌افزار است. همچنین این برنامه از قابلیت Crop نیز پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید بخش‌هایی از تصویر که تمایلی به چاپ آنها ندارید را پیش از چاپ حذف کنید. چرخاندن 90درجه صفحات و مرتب‌سازی آنها با عملیات کشیدن و رها کردن میان صفحات دیگر نیز از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

چاپ

همان‌طور که گفتیم این نرم‌افزار برای کمک به چاپ در حالت واقعی ساخته‌ شده و ابزار لازم برای جلوگیری از اشتباهات پیش از چاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌کمک این برنامه می‌توانید نوع چاپ (یک رو یا دورو بودن چاپ) را مشخص کرده و منتظر باشید تا دستگاه چاپگر به‌سادگی دستورات شما را اجرا کند.

این نرم‌افزار قادر است دستورات لازم را به‌طور خودکار به چاپگر شما ارسال کند. به‌طور مثال فرض کنید قصد دارید فایل مورد نظرتان را به‌صورت یک کتاب چاپ کنید. همان‌طور که می‌دانید تمام صفحات کتاب باید به‌صورت پشت‌ورو چاپ شوند و این در حالی صورت می‌گیرد که شما بدون نیاز به اعمال تغییرات در بخش تنظیمات چاپگر واقعی، از این امکان بهره‌مند خواهید شد و نرم‌افزار پری‌پرینتر به‌طور خودکار دستورات لازم را به چاپگر شما ارسال می‌کند.

همچنین به‌کمک این نرم‌افزار می‌توانید با چاپگرهایی که فاقد توانایی چاپ خودکار به‌صورت پشت‌ورو هستند نیز چاپ دوطرفه تهیه کنید. عملکرد این قابلیت به این صورت است که نرم‌افزار به‌طور خودکار چاپ یک طرف از صفحات را به اتمام رسانده و با ارائه راهنمایی‌های لازم به‌صورت یک انیمیشن سه‌بعدی از شما می‌خواهد تا صفحات چاپ شده را در جهت مشخصی بچرخانید و دوباره آنها را در محفظه کاغذ چاپگر قرار دهید، سپس ادامه عملیات چاپ روی طرف دوم صفحات را نیز به‌انجام می‌رساند.

چاپ به‌صورت عکس

گاهی اوقات برخلاف چاپ فیزیکی، در اختیار داشتن یک فایل به‌صورت تصویری از فایل دلخواه، مورد نیاز است. برای مثال فرض کنید نامه‌ای را تایپ کرده‌ و قصد دارید آن‌را برای دوستان‌تان ارسال کنید، اما آنها نرم‌افزاری برای مشاهده فایل شما ندارند. در این حالت بهترین روش ارسال متن تایپ شده به‌صورت یک عکس است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به‌کمک دستور Print to Bitmaps، فایل خود را به‌جای چاپ در فرمت‌های مختلفی از جمله JPEG، TIFF، PNG، BMP و TGA ذخیره کرده و آنها را در اختیار دوستان و آشنایان‌تان قرار دهید.

نشان‌های آبکی!

نشان‌های پس‌زمینه یا همان واترمارک‌ها (Watermark) برای جلوگیری از سوء‌استفاده از تلاش شما و حفظ کپی‌رایت آثار کاربرد دارند. نرم‌افزار فوق نیز با آگاهی از این مساله ابزار لازم برای افزودن واترمارک به فایل‌های چاپی را در اختیار قرار داده است. به‌کمک این ابزار می‌توانید واترمارک‌های خود را از نوع متنی، عکس‌ها یا شکل‌های مختلف در بخش‌های مختلفی از صفحات قرار دهید. تغییر در رنگ، نوع و اندازه قلم برای متن‌ها، میزان شفافیت تصویر و... از قابلیت‌های موجود در این بخش است.

ساخت آسان pdf

از دیگر قابلیت‌های منحصربه‌فرد در این نرم‌افزار پشتیبانی از قابلیت ساخت pdf است. به‌کمک این قابلیت می‌توانید از هر نرم‌افزاری که مایل باشید با انتخاب چاپگر preprint یک خروجی از نوع pdf ایجاد کرده و فایل خود را به این فورمت ذخیره کنید. به این ترتیب برای ایجاد نسخه‌های pdf از فایل‌های خود نیاز به هیچ نرم‌افزار جانبی از جمله نرم‌افزار Acrobat Distiller نخواهید داشت و به‌سادگی می‌توانید تمام نیازهای خود را برای ایجاد فایل pdf به‌‌کمک همین نرم‌افزار برآورده سازید.

حرف آخر

ویرایش متون موجود در فایل چاپی هنگام مشاهده پیش‌نمایش آن برای رفع اشکالات تایپی، اعمال تغییر در حالت متن، رنگ و نوع قلم، پشتیبانی از قابلیت جستجو و جایگزینی، برخورداری از حجم کم با نصب آسان، پشتیبانی از زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی، قابلیت اجرا در نسخه‌های 32 و 64بیتی ویندوز (7،ویستا، اکسپی، 2000، سرور 2003) و... برخی از دیگر قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار به‌شمار می‌روند. چنانچه به استفاده از این برنامه علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید نسخه رایگان آن‌را از نشانی زیر دریافت کنید:

http://www.priprinter.com/download.htm

توجه: در نسخه رایگان این نرم‌افزار تمام ابزارها و امکانات برنامه در اختیار شما قرار می‌گیرد و هیچ محدودیت زمانی نیز برای استفاده از برنامه پیشرو نخواهید داشت، اما در این نوع استفاده یک بنر کوچک تبلیغاتی از نرم‌افزار در کنار تمام صفحات چاپی شما قرار خواهد گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد